Telefoni – FAQ


Här nedan följer några av de vanligaste frågorna gällande IP-telefoni.

    • Jag har en telefon med nummerpresentatör, men det visas inget nummer vid inkommande samtal. Vad är fel?

      För att telefonnummer för den som ringer ska visas måste tjänsten nummerpresentation aktiverats i abonnemangsavtalet.

    • Jag kan inte ringa ut, jag får ingen ton i telefonen. Vad gör jag?

      Då IP-telefonin använder bredbandet så måste bredbandet fungera för att telefonin ska fungera. Har du testat starta om router och telefonibox? Detta gör du genom att göra enheterna strömlösa i ca 10 sekunder. Om ja, felanmäl till vår kundtjänst och uppge hur lamporna lyser på telefoniboxen. Det kan även vara bra att testa med en annan telefon om möjligheten finns.

    • Det går inte att ringa till mig. Vad gör jag?

      Kan du ringa ut? Om ja så kan felet ligga hos den som ringer till dig. Testa t.ex. att ringa dig själv från en mobiltelefon. Om det fortfarande inte fungerar, testa starta om telefoniboxen genom att göra den strömlös i ca 10 sekunder. Om det inte hjälper, kontakta vår kundtjänst och uppge hur lamporna lyser på telefoniboxen.

    • När jag talar i telefonen så tutar det inte upptaget för den som ringer till mig under mitt samtal. Vad gör jag?

      Tjänsten ”samtal väntar” är påslagen, inaktivera den genom att slå #43# och lur på din telefon.

    • Hur ska jag koppla in min telefonibox?

      Med beställningen fick du ett inkopplingsschema. Generellt så ska telefoniboxen sitta som första enhet mot din uppkoppling. Dvs. från fibern till den blåa porten på telefoniboxen och sedan gula porten mot din router eller dator. Vid begäran kan telefoniboxen kopplas in bakom routern, dock försvårar detta felsökningen om problem uppstår. Då ska blåa porten på telefoniboxen vara kopplad mot någon av LAN-portarna på din router.

Klicka här för guide till samtalstjänster